the Soog - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Sanne Jongma - WaarBenJij.nu the Soog - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Sanne Jongma - WaarBenJij.nu

the Soog

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 November 2010 | Soedan, Khartoem

‘Lauraa!!!’ ze hoort me niet en slaat samen met alexa de bocht om. Even kijk ik keen moment twijfelend om me heen, maar haal m’n schouders op en loop vrolijk verder. Als een losgelaten Nederlander stap ik door de bedompte steegjes van een van de beste Soog markets in Omdurman. De straatjes zijn gevuld met tafeltjes die overladen zijn met cosmetica, prachtige appels, overheerlijke dadels, nutteloze pannen en kleurige sjaals, en bij elk van deze tafeltjes staat een vrolijk lachende Sudanees die me met zijn beste engels welkom heet in Sudan. Uiteraard wil men weten waar ik vandaan kom, en op het moment dat ze mijn ware aard ontdekken krullen de mondhoeken nog verder om hoog. ‘Ajax, tamam, tamam’.

Hier en daar knoop ik gesprekjes aan, in hoeverre dat gaat met hun gebrekkige engels en mijn nog heviger afwezig zijnde arabische talenknobbel. Waar men in Suriname vraagt ‘wie is je vader en wie is je moeder’ gaan alle converstaties hier gepaard met drie vragen: 1. Hello, welcome, what is your name? 2. Where are you from? 3. What do you think about Sudan? Ik antwoord beleefd en zeg dat ik het weer prima vind en het land ontzettend mooi. Een durfal stelde zelfs voor om met me mee naar Nederland te gaan om daar te trouwen en kinderen te krijgen, maar dit offer heb ik vriendelijk toch dringend afgeslagen.

Het hierbovenstaande is een van de vele gelukkige momenten die ik hier meemaak. Elke dag is een feestje, en elke dag is weer anders. Soms begint de dag met een lecture en eindigt die met een dansfestijn, de volgende morgen kunnen we met onze witten jassen in het ziekenhuis staan om de dag af te sluiten met gezellig nakletsen in ons tuintje.

Onze universiteitsdagen zitten er bijna op. De afgelopen twee weken zijn als een razende aan me voorbij gegaan en nu staan we aan de vooravond van waar dit hele project eigenlijk om draait, de ‘medische missie’. Het idee is dat wij, de buitenlanders, samen met een hele kliek Sudanese studenten ons overleveren aan een buschauffeur die ons, zo goed en zo kwaad als het gaat, via de nog enigsinds begaanbare wegen naar ‘the rural area’ moet brengen. Daar aangekomen gaan we een aantal dagen naar omliggende dorpjes om mensen van hun enge tropische ziektes af te helpen.

Ik krabbel alles neer wat ik hier meemaak, want het is te veel om te onthouden. Maar om het over te zetten op het digitale net lukt me niet. Dus bij deze nodig ik mezelf bij diegene die het leuk vinden uit, om alles nog eens in geuren en kleuren na te vertellen onder het genot van een kop thee en misschien een nederlandse boterham met kaas…

Heel veel liefs,

Sanne



  • 24 November 2010 - 20:52

    Laura (fokus):

    Ja jaa zo benieuwd! geniet lekker meid!

    xx lau

  • 25 November 2010 - 05:39

    Feemke:

    Lieve Sanne,
    Heel leuk om je verslag te lezen!
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Hier wordt vandaag sneeuw verwacht! Verder gaat het z'n gangetje. Op school in sint/piet stemming erg leuk en gezellig!
    Sanne veel liefs en blijf genieten van alles!

  • 25 November 2010 - 06:44

    Pauline:

    Haha wat een leuke foto (en vent!)
    Super dat het je zo bevalt :)
    We gaan wel even lekker samen borrelen als je weer terug bent.
    I like the way you write!
    Liefs, Pauline.

  • 25 November 2010 - 09:18

    Martine:

    Sanne!!! OOohh way gaaf allemaal! Heel veel plezier en succes met het projetc dat bijna gaat starten!! Dikke kus!!

  • 25 November 2010 - 17:01

    Elaine:

    Lieve Sanne,

    Ik vind het heel erg leuk om je verslagen te lezen. Ik had je nog niets gestuurd, omdat ik eigenlijk niet zo goed wist wat ik moest schrijven. Ik vind je echt een super stoere meid dat je zo'n grote reis aandurfd. En knap dat je er met zoveel positiviteit ingaat, omdanks dat je toch wel een traantje moest wegpinken op het vliegveld. Ik vind het echt heel mooi om te horen hoe het daar is, het leven, de mensen, het eten, het weer enz. Echt ik zou zelf ook heel graag zo'n grote reis maken.
    Bij de flint gaat alles goed. We hebben net een heel leuk uitje gedaan. We gingen met z'n allen bij Roline het 'Ik hou van Holland-spel' spelen. Echt gekke boel daar, vooral met die drukke Mitchel in mijn team.

    Lieve Sanne geniet van je reis en hou die positiviteit altijd bij je!

    xxxliefs Elaine

  • 25 November 2010 - 18:17

    Joelle:

    Sanne!
    Wat een leuke verhalen! Echt top dat je het zo naar je zin hebt!
    VEEEEL PLEZIER NOG!
    dikke Kus

  • 26 November 2010 - 10:34

    Peter Sandra & Kids:

    Lieve Sanne, geweldig om te lezen..!!
    De (kamille of groene)thee staat klaar als je terugbent hahaha
    Fijne voortzetting van je avontuur!
    Dikke kus

  • 28 November 2010 - 23:44

    Moos:

    Lieve Sanne,
    Je bent m'n held!
    Het leven is inderdaad een feest!
    Hier is het -14!
    Kijk uit naar de thee.... ;)

  • 29 November 2010 - 11:07

    Jorn:

    Heel goed dat je veel schrijft, want met zoveel nieuwe indrukken is het leven waarschijnlijk een soort achtbaan. Als je ervaringen niet vastlegt dwarrelen ze zo weer weg.

    Natuurlijk maken wij graag gebruik van het aanbod om je verhalen later te horen. Maar raap jij eerst maar alle ervaringen bij elkaar die je voor de voeten komen. Deze korte inkijkjes geven al een brede glimlach :-D.

    Succes met het genezen van de binnenlanders!

    Groeten Jorn

  • 01 December 2010 - 12:59

    Papa:

    Zucht............

    (jaloers dus)

  • 08 December 2010 - 18:29

    Mama:

    Ik hou papa nog even hier.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Wereldburger in Wording

STEP 2010: "Sudan Tropical Exchange Project"

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2011

Epiloog

16 April 2011

Vietnam en de Vietnamezen

19 Maart 2011

Dromend reizen

04 Februari 2011

ode aan Mira

04 Januari 2011

Sand
Sanne

Op stage in Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 30913

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Afrika! Oost en West, thuis best.

02 November 2010 - 03 Mei 2011

Wereldburger in Wording

06 September 2006 - 06 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: