Salam Halaikum - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Sanne Jongma - WaarBenJij.nu Salam Halaikum - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Sanne Jongma - WaarBenJij.nu

Salam Halaikum

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 November 2010 | Soedan, Khartoem

Lieve allemaal,

Eindelijk een signaal van leven vanuit diep maar vooral heel zonnig Afrika.

Dagen glijden hier voorbij zonder dat je er erg in hebt. Want hoewel ik hier pas een week vertoef, voelt het alsof ik al maanden onder de afrikaanse zon door huppel. Het is hier overdag namelijk een heerlijke 40 graden, wat voor de inhemen hier een beeld opleverd van een groepje witte mensen die zweten uit elke porie van hun lichaam terwijl ze dorstig het ene na het andere flesje water aan hun lippen zetten. Maar het kan ons allemaal niets meer schelen, we zweten samen, synchroon, een voor allen, allen voor een.

Om even bij het begin te beginnen, en de roze wolk rondom reizen kapot te prikken, zal ik jullie opbiechten dat ik een week geleden geen traantje heb weggepinkt toen ik werd afgezet op het vliegveld. Dat zie je alleen in films. Ik heb ongegeneerd staan janken tot ik de douane op Schiphol door was. Sindsdien ben ik de gelukkigste persoon op deze aardkloot. Ik heb een serie vrienden gemaakte die allemaal OF Mohammed OF Achmed heten, heb al heel wat exotisch voedsel tot me genomen, en denk binnenkort aan de diarree te gaan, spreek nog maar een paar woorden arabisch maar vind het een intrigerende taal en kan niets anders doen glimlachen.

's Ochtends staan we slaapdronken op in onze door airconditioning gekoelde slaapkamers, om ons vervolgens in degelijke lange t-shirts en broeken te heisen en de warmte te begroeten met een glimlach. In een bus, die door kan gaan voor sauna, worden we naar de Universiteit gebracht waar we colleges volgen over tropische ziektes. Naast deze iet wat verlate summerschool, is er nog een heel sociaal programma om ons van de straat te houden. Zo waren we laatst aan het dansen op iemand zijn pre-wedding party, en ik moet zeggen, de jongens kunnen hier heel ritmisch en goed dansen!! Hollandse knapen kunnen daar nog wel wat van opsteken.

Vanochtend heb ik het Soba Hospital bezocht waar ze zich specialiseren mysitomen. Een aandoening waar ik jullie de details van zal sparen. Morgen moet ik weer naar de Universiteit voor een college. Dus het is tijd om de DEET tot me te nemen en mijn Neerlandsche lichaam neder te leggen.

Ik hoop jullie zo nu en dan op de hoogte te kunnen houden van het reilen en zeilen hier.

Het is hier geweldig

een zonnige zoen uit Khartoum, Sudan

Liefs

Sanne

• 08 November 2010 - 22:02

Martine:

Sanne!! Wat een mooi begin =) Ben zo trots op mn nichtje, WOW!!!! Geniet ervan, heel veel succes en dikke zoen!! XO

• 09 November 2010 - 04:19

Iris:

Hee Sanne, klinkt als een super start! Volgens mij kan je jezelf al wereldburger noemen ipv wereldburger in wording ;) Veel plezier en succes daar!
    xx Iris

• 09 November 2010 - 07:09

Laura!:

ielh zwetende mensen! :p.. grapje natuurlijk.. klink ZUPER! have fun dear ben benieuwd naar je volgende verslag.. kiss

• 09 November 2010 - 10:50

Kira:

Hey Sanne,

Geniet van de warmte daar! En alle andere leuke dingen.

Groetjes en liefs Kira.

• 09 November 2010 - 11:03

Sanne:

..40 graden..:-O Lekker hoor, dat heb je weer goed voor elkaar! Ik zat vanochten met muts en handschoenen op de fiets. Heel veel plezier! x. liefs!

• 09 November 2010 - 11:18

Anneke:

Ik vroeg me al of alles voor de reis uiteindelijk geregeld was. JA DUS. Je bent er! En hoe zwetend, genietend en lerend.
    heel veel plezier.
    Anneke

• 09 November 2010 - 16:15

Tante Willemien:

Heerlijk. Geniet maar met volle teugen van jouw avontuur. Veel plezier en goed opletten op school hoor.

• 09 November 2010 - 16:51

Linda Posthuma:

Hi Sanne!

Wat super dat je het naar je zin!! Leuke start zeg!! Ben benieuwd naar de rest! Zijn je roommates gezellig? Hoe is de universiteit en de stad? Wat heb je allemaal voor leuke dingen gedaan!
    Have fun!!!
    kus

• 09 November 2010 - 18:57

Peter En Sandra+kids:

Ha die Sanne! Wat geweldig allemaal. Als we dit lezen, krijgen we automatisch een glimlach op ons gezicht. Enerzijds om je verhaal, anderzijds omdat je het dus super naar je zin hebt! We kijken uit naar je volgende bericht :-)!
    Dikke kus!

• 09 November 2010 - 21:57

Jorn:

Hee die Sanne,

Fijn om te horen dat je reis en ontvangst goed gegaan zijn. Met de hier invallende herfst is het verschil inderdaad wel erg groot. Maar ook het verschil in cultuur zal best groot zijn, niet alleen in soepel dansende mannen al is dat natuurlijk best leuk.

Een fascinerende eerste bestemming op je reis, vooral ook door het meedraaien op de universiteit. Geniet ervan, pas op jezelf en we houden onze mailbox in de gaten!

En oh ja, je moest ook een zoen hebben van Regina.

Groeten, Jorn

• 09 November 2010 - 22:56

Berry:

Wow Sanne, zonder dat ik er bij stilstond zit jij gewoon al een week in Soedan!
    Heel veel plezier en succes de komende tijd, en geniet van de dansende Soedanezen!
    Ik blijf je volgen.
    Kus, Berry

• 10 November 2010 - 11:21

Eva De Klerk:

Hee Sanne,

Klinkt allemaal supergoed! Sterkte met de hitte en geniet van alles wat je daar meemaakt!

xx Eva

• 10 November 2010 - 15:08

Moos:

Sanneeeeee!!
    Goed voor mekaar... Wereldreiziger... ;)
    Wat m´n hartje nog het meest verwarmde... JE PROFILE PIC OP HET WAD!!!!! =D

• 10 November 2010 - 15:23

Bianca:

Ha die Sanne! Goed te lezend dat je het naar je zin hebt! Succes met de hitte ;), maar zo te lezen heb je het in ieder geval geaccepteerd. Have fun verder! Liefs Bianca

• 10 November 2010 - 16:12

Mama:

heerlijk om je stem gehoord te hebben! Na je verhaal en je stem is je moeder gerustgesteld. Zeker na het moeilijke afscheid op schiphol. Een hele dikke 'zen' zoen van je moeder.

• 10 November 2010 - 16:20

Oma Gerda:

Ik ben harstikke blij dat het zo goed met je gaat. Dat je plezier hebt ondanks misschien nare ziektes die je om je heen kan verwachten. Maar ja, daar wordt je dan ook dokter voor! Mijn wervels zijn 50 procent steviger, heb ik ook van de dokter gehoord. En verder gaat het mij goed. Ik wacht op je!

• 10 November 2010 - 19:44

Opa En Oma J.:

Wat een heerlijk eerste bericht.Dat belooft wat voor de rest van je reis .Wij waren ook wel wat bezorgd, gelukkig voorlopig ten onrechte.
    Een dikke kus van ons.

• 11 November 2010 - 01:24

Said:

Hello Sanne,

Leuk iets van je te horen! Het wordt een geweldige, onvergetelijke tijd in Soedan. Geniet ervan en hou me op de hoogte he... :-)

Hartelijke groeten...

• 11 November 2010 - 10:27

Roos:

*jeeeeej* ik stond niet in je mailinglist, maar heb mezelf snel toegevoegd... want ik wil natuurlijk per direct over alles op de hoogte gehouden worden.. Moet zelf ook nodig het beloofde mailtje typen -- hopelijk van het weekend ofzo :-)
    Het klinkt echt fantastisch dus ik hoop dat je het naar je zin blijft hebben!

Veel liefs

• 11 November 2010 - 14:53

Lennart:

Hey Sanne!

Leuk bericht; met brede glimlach gelezen. Maar eh...mycositomen?=Myositosis ? Anyway, veel succes en plezier!

• 11 November 2010 - 23:16

Henny:

Hi Sanne,

Geweldig dat je er zo in springt!

Dat gaat natuurlijk helemaal lukken en een herinnering worden voor de rest van je leven.

Lieve Sanne, keep it cool, zoals in je aard ligt. Daar zul je ver mee komen, lieverd.

L O V E, Opa en Henny
    PS: Hier is het koud en het stormt als een idioot.

• 13 November 2010 - 11:27

Fleur:

Hoi lieverd!

Ik denk dat je beter terug naar Nederland moet komen om je status als schrijfster op te bouwen! Hihi, wat een leuk verhaal zeg, om te lezen!
    Maar wat leuk dat het zo mooi is daar! Doe maar de groeten aan Mohammed en Achmed. Haha, ze mogen blij zijn dat ze jou hebben! Volgens mij ben je echt te goed voor deze wereld! Hihi, nee, super super super leuk, en ik ben heel trots op je. Ga maar lekker verder genieten en neem alles lekker in je op.

Have fun!
    Dikke kus, van Fleur

• 13 November 2010 - 20:14

Ellie Boot:

Geweldig dat je het zo naar je zin hebt, Sanne! Leuk om je verhaal te lezen en ik zie uit haar het vervolg.

• 15 November 2010 - 10:22

Jort:

Klinkt goed!! Veel plezier verder en hopelijk valt de diarree mee.

• 16 November 2010 - 13:24

Barbara:

hi Sanne,
    Nou, meid, "de kop is eraf"en zo te horen is dat na een traan heeeeel goed gegaan. Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt, bezig gehouden wordt met een combi van studeren en plezier. Pas goed op jezelf en je krijgt een dikke zoen van me.
    pakkerd van Barbara.

o ja......en de groeten aan Achmed.

• 19 November 2010 - 14:37

Drieske:

Hoi Sanne,

Leuk om zo een beetje mee te genieten van je avonturen.
    Geniet er lekker van vooral van het mooie weer want hier wordt het alweer winterjassen weer.

liefs drieske.

En de groeten van alianne

• 20 November 2010 - 10:26

Vera:

Hee Sanne, wat gaaf dat je daar nu zit! Heel veel plezier enne, als je die taal kan wil ik 'm van je leren!
    Xx

• 20 November 2010 - 11:04

Feemke:

Lieve Sanne,
    Wat is gezellig om het één en ander van je te horen!
    Geniet lekker van de leuke dingen.
    En veel sterkte met de moelijke momenten.
    Dikke knuffel
    Feem.

• 20 November 2010 - 16:13

Eva Matthee:

Hey Sanne!

Wat een geweldig verhaal. Klinkt helemaal super, dus lekker genieten! Ben heel trots op je!

Liefs,
    Eva

• 06 December 2010 - 19:25

Henny M:

Heee... dappere dodo,
    Je bent er helemaal en volgens mij heb je het al prima naar je zin.
    Heerlijk je enthousiasme te lezen.
    Ik hoor je lach als ik aan je denk en geniet nog na van al onze gesprekken.
    dikke knuff uit een koud Amersfoort