Zon, zee.. waar is het strand? - Reisverslag uit Port Sudan, Soedan van Sanne Jongma - WaarBenJij.nu Zon, zee.. waar is het strand? - Reisverslag uit Port Sudan, Soedan van Sanne Jongma - WaarBenJij.nu

Zon, zee.. waar is het strand?

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

08 December 2010 | Soedan, Port Sudan

Ik heb alle posities geprobeerd, maar ik kan de slaap niet vatten. Vanuit mijn ooghoeken flitsen afrikaanse taferelen aan mij voorbij; Rondzwervende kamelen, twee mannen op een karretje achter een ezel, een jongetje die zijn geiten hoedt. De bus zoeft voort tussen de oneindig strekkende zandvlaktes terwijl mijn Sudanese maat naast mij zijn ogen van de binnenkant aan het bekijken is. Om de paar uur komt er een man de bus binnenstormen die regelrecht met vaste tred naar mij toe stapt en in het arabisch tegen me begint te praten. Het feit dat ik de enige blanke ben en waarschijnlijk helemaal niets van zijn relaas versta lijkt hem weinig deren. Paspoort en permissie, jallah jallah (en snel een beetje).

Ik ben op mijn retour van mijn vakantie in mijn vakantie. Samen met Kristel (een ander Nederlands meisje)en Biko, had ik mezelf in een 12 uur durende busrit geplaatst om het leven in Port-Sudan eens gade te slaan. Naar men zei was het een pracht plaats, en zeker een bezoekje waard. Kristel en ik hadden al wolkjes boven onze hoofden zweven waarin we over een mooi strand aan een azuur blauwe zee liepen, maar niets was minder waar. Naast het feit dat het een en al haven is in Port-Sudan, is het ook nog eens sterk vervuild met alle troep die men van zich afgooit en om het nog ingewikkelder te maken, wij blanke meiden moeten een permissie hebben om te mogen zwemmen. SPLASH zei onze droombubbel. Niet getreurd en vol goede moed regelden we weer een andere permissie om Port-Sudan te mogen verlaten naar een plaatsje 30 km te Noorden tegen de Egyptische grens om daar te gaan snorkelen. We hadden al onze laastste Sudanese Ponden bijeen geraapt en verkneukelden ons over het idee dat we meer dan alleen onze grote teen in de rode zee zouden gaan dompelen.

Diezelfde avond legde ik mijzelf op een oor toen ik onsmakelijke geluiden vanuit de badkamer hoorde komen. Kristel had alle inhoud van haar ingewanden in de plee gedeponeerd (details daar gelaten) en zou hier de komende 15 uur mee doorgaan. Geen strand, geen zee, geen snorkel op m’n hoofd, maar een kijkje in een perifeer Sudanees ziekenhuis, naar hoe ze de ene naald na de andere Kristels aderen in staken om bloed af te nemen al dan niet haar van vocht te voorzien zonder enige vorm van communicatie. De communicatieles: ‘ hoe om te gaan met een niet arabisch sprekende allochtoon’ moet hier nog uitgevonden worden.

En hier zit ik dan weer, in een bus waarbij mijn knieschijven worden verpulverd en mijn stuitbeen het moet ontzien, opweg naar Khartoum.

Het was leuk, voor nu en nog eens.

  • 09 December 2010 - 08:24

    Feemke:

    Lieve Sanne
    Gezellig om weer wat van je te lezen en te horen! Hier is het echt winter sneeuw ijzel enz.
    Jij hebt het lekker warm daar!
    Geniet maar lekker!
    En tot de volgende keer maar weer!
    Dikke knuffel!
    Liefs Feem.

  • 09 December 2010 - 10:03

    Nathalie:

    Alweer een mooi verhaal! Geweldig. Geniet ervan! x

  • 09 December 2010 - 10:04

    Laura:

    en ik al zeuren als ik 2 uur in de bus moet zitten haha!

    goed om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt..
    x

  • 09 December 2010 - 16:01

    Bianca:

    Hoi Sanne,
    Leuk weer wat van je te lezen! Je geniet volop zo te lezen! Leuk! Dat jallah jallah komt erg bekent voor :p. Ze kunnen het vooral hard roepen die arabieren..
    Heel veel plezier nog!! Liefs Bianca

  • 10 December 2010 - 16:49

    Ellie Boot:

    Ha Sanne, wat schrijf je mooie en onderhoudende verhalen! Al met al wel een unheimisch land hoor, Soedan - zelfs gerekend met de spot en nodige overdrijving in je relaas. Ik hoop dat Kristel die vreselijke leegloop overleeft en dat jullie ergens, waar dan ook, een keer de zee in kunnen met die hitte!
    Hartelijke groet van
    Ellie

  • 11 December 2010 - 02:32

    Opa:

    Lieve Sanne,
    Het is maar goed te horen dat het onthoofden nog even uitgesteld is. Wel krijg ik de indruk dat Sudan nog niet ver is gevorderd op het terrein van de multiculturele samenleving. Althans, het op hoge toon verlangen van reisdocumenten doet dit niet vermoeden. Misschien is het zinvol daar maar eens krachtig tegen te protesteren. Een staking vergezeld van een demonstratie zou een aardig begin kunnen zijn om die lui eens manieren te leren, en te doen begrijpen dat ze solidair met de zwakke Sanne moeten zijn ! Jij mag dan een wereldburger in wording zijn, ik denk dat zij daar nog niet erg aan toe zijn met hun dicriminerend gedrag !

    Alle gekheid op een stokje. Ik ben blij dat het je goed gaat en dat

  • 11 December 2010 - 02:38

    Opa:

    lieve San,
    Tot mijn verbazing werd mijn commentaar ineens verstuurd. Ik was net van plan mijn badinerend deel te vervangen door wat gezelligs. Maar dat komt dan nu nog:Ik ben erg blij dat je je ondanks het moilijke eten - ik begrijp dat jouw maag het ook al eens heeft moeten laten afweten ! - toch een heel leerzame periode hebt en dat is nooit weg. Al het beste en God bless van Opa en Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Port Sudan

Wereldburger in Wording

STEP 2010: "Sudan Tropical Exchange Project"

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2011

Epiloog

16 April 2011

Vietnam en de Vietnamezen

19 Maart 2011

Dromend reizen

04 Februari 2011

ode aan Mira

04 Januari 2011

Sand
Sanne

Op stage in Afrika!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 30912

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Afrika! Oost en West, thuis best.

02 November 2010 - 03 Mei 2011

Wereldburger in Wording

06 September 2006 - 06 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: